PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

Arhiepiscopia Tomisului

PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

    • PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”
      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

    • PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”
      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

    • PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”
      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

      PS Ignatie: „Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața”

În Duminica a 20-a după Rusalii (n.r. duminică, 18 octombrie 2020), Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a săvârșit, Sfânta Liturghie în Parohia „Buna Vestire” din Constanța. Slujba a fost oficiată împreună cu un sobor de preoţi şi diaconi, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.

PS Ignatie a vorbit în cuvântul de învăţătură adresat celor prezenţi despre puterea Mântuitorului de a transforma situațiile limită din viața noastră, în prilejuri de mângâiere și de bucurie: „«Iar când S-a apropiat de poarta cetăţii, iată scoteau un mort, singurul copil al mamei sale, şi ea era văduvă, şi mulţime mare din cetate era cu ea. Şi, văzând-o Domnul, I s-a făcut milă de ea şi i-a zis: Nu plânge!» (Luca 7, 12-13). Pasajul evanghelic ne vorbește despre o minune pe care Hristos a săvârșit-o cu sufletul unei femei văduve, înviindu-i unicul copil. La o primă lectură, ni se pare un nonsens ca Hristos să se apropie de o femeie cu sufletul îndurerat, care își conducea pe ultimul drum unicul ei fiu, adresându-i îndemnul: «Nu plânge!». Într-o exprimare mai colocvială, acest îndemn ar fi «ca nuca-n perete». Cum să nu plângi când îți pierzi unicul fiu? Era singura ei bucurie și mângâiere. În suferința ei, era acompaniată de foarte mulți oameni. În vremea respectivă, cimitirul era în afara cetăților. La rându-I, Hristos era însoțit de ucenicii Săi și de mulțime de popor. Se întâlnesc astfel, în fața acestui tânăr plâns de mama sa, cortegiul vieții și cortegiul morții. De ce Hristos îi adresează un asemenea cuvânt: «Nu plânge»? Sigur, noi știm deznodământul. Hristos este Viața însăși, nu Cel care posedă viața. Noi, oamenii, posedăm viața, o deținem. Doar Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos este însăși Viața. Femeia văduvă ar fi putut să riposteze și să spună cum de îi cere să nu plângă. Nu a ripostat, era prea absorbită în durerea ei. Când ne aflăm într-un moment de restriște, când suntem într-o situație limită a vieții noastre, când avem o suferință profundă în noi înșine simțim că parcă ne-am răsucit întreaga ființă în interiorul nostru și nu mai avem niciun fel de afinitate de a asculta zgomotul din jur. Când oamenii sunt străbătuți de o suferință profundă, își îngroapă chipul în palme. Își așează chipul în căușul palmelor ca și cum ar vrea ca propriile mâini să le ia suferința. Suferința este așa de interiorizată încât nu mai au puterea de a se uita în jur, să vadă cine este lângă ei”. Potrivit site-ului Eparhiei Huşilor, Preasfinția Sa a afirmat că numai Dumnezeu poate să transforme clipele de încercare și deznădejde în speranță: „Domnul Hristos îi adresează cuvântul «Nu mai plânge» femeii văduve pentru că El este Unicul care ne poate mângâia cu adevărat. El poate să atingă aripa sufletului nostru și să ne învieze, cu adevărat, din moartea oricărei suferințe sau încercări. O suferință înseamnă transformarea trupului nostru într-un «cosciug» în care parcă suntem înmormântați. Cosciugul este simbolul, prin excelență, al lipsei de lumină, simbolul întunericului. La fel, un suflet aflat în suferință are lămpile interioare stinse. Doar Dumnezeu poate să-i dea lumină”.

 

Citește despre: