Noi sfinți în calendarul Bisericii Ortodoxe Române: Sfinții Mucenici Marius și Marta, soția sa, și a fiilor lor Audifaciu și Avacum (6 iulie)

Patriarhia Română

Noi sfinți în calendarul Bisericii Ortodoxe Române: Sfinții Mucenici Marius și Marta, soția sa, și a fiilor lor Audifaciu și Avacum (6 iulie)

    • Noi sfinți în calendarul Bisericii Ortodoxe Române: Sfinții Mucenici Marius și Marta, soția sa, și a fiilor lor Audifaciu și Avacum (6 iulie)
      Icoana Sfinților Mucenici Marius și Marta, soția sa, și a fiilor lor Audifaciu și Avacum / Foto: Mircea Florescu / basilica.ro

      Icoana Sfinților Mucenici Marius și Marta, soția sa, și a fiilor lor Audifaciu și Avacum / Foto: Mircea Florescu / basilica.ro

După cea mai recentă ședință de lucru, Sfântul Sinod a anunțat că Sfântul Mucenic Marius, Sfânta Marta, soția sa, fiii lor, Audifaciu și Avacum, și cei împreună cu ei vor fi înscriși în Calendarul Bisericii Ortodoxe Române, cu data de pomenire în 6 iulie.

Această familie tânără a trăit în acele vremuri în care mulți creștini își jertfeau viața pentru Hristos, neprimind să jertfească idolilor. Ei constituie un model de familie creștină, de pelerini cinstitori ai moaștelor Sfinților Apostoli Petru și Pavel şi ai celorlalţi sfinţi mucenici, de milostivi purtători de grijă ai creștinilor persecutați și, totodată, de mărturisitori neclintiți ai dreptei credințe.

Se trăgeau din părțile Răsăritului, fiind de neam persan. Sinaxarul Bisericii Ortodoxe amintește mulți sfinți, îndeosebi mucenici, care au fost de neam persan și care au pătimit pentru Hristos între secolele al III-lea și al IX-lea.

Sfinții Mucenici Marius, Marta, Audifaciu și Avacum sunt printre cei mai vechi mucenici din Persia, dar care au pătimit în afara ei, fiind amintiți în Martirologiul roman, astfel: „Pe Via Cornelia, în cea de-a treisprezecea milă înainte de Roma, în cimitirul de lângă Nympaheum, Sfinții Marius, Marta, Audifaciu și Abacom, martiri”.

Sfântul Marius și viitoarea sa soție, Marta, s-au născut în Persia, la începutul veacului al III-lea, din familii nobile și bogate. Primind Taina Sfântului Botez și crescând în viața duhovnicească, au ajuns la vârsta potrivită căsătoriei și, prin mila Domnului, s-au unit cu sfânta însoțire a Nunții.

Au fost binecuvântați de Mântuitorul Hristos cu doi prunci de parte bărbătească, pe care i-au botezat Audifaciu și Avacum și i-au crescut creştineşte, încât cei doi copii erau foarte credincioși, deosebit de evlavioși și de ascultători de părinți, iubitori de Dumnezeu și de semeni, de sfintele slujbe și de cuvântul Scripturilor dumnezeiești.

Le fusese hărăzit să trăiască în acele vremuri în care mulți creștini își jertfeau viața pentru Hristos.

Această sfântă și tânără familie îi iubea pe mucenici și cinstea cu multă dragoste și evlavie sfintele lor moaște. Anume această dragoste și această evlavie i-au însuflețit și i-au îndemnat să părăsească patria cea pământească – locul Raiului pierdut – și să pornească în căutarea Împărăției cerurilor – Raiul cel înălțat la ceruri.

Au venit din Persia la Roma, în capitala Imperiului Roman, pentru a cinsti mormintele Sfinților slăviților Apostoli Petru și Pavel și ale altor mucenici creștini, după cum învățaseră această evlavioasă și binecuvântată predanie și acest sfințit obicei de la Sfinții Apostoli și de la ucenicii lor, Sfinții Părinți Apostolici.

Plini de râvnă și evlavie, iubitorii de mucenici au sosit la Roma într-un scurt răstimp lipsit de prigoane împotriva creștinilor și au hotărât să rămână în Roma, în preajma Locurilor Sfinte ale străvechii cetăți împărătești. Curând, însă, comunitatea creștină a Romei a trecut printr-o nouă prigoană.

Sfântul Marius împreună cu soția sa și cei doi fii au purtat grijă de Sfântul Cvirin, care se afla rănit în temniță, dar și de trupurile altor creștini martirizați în acele vremuri. Apoi, deși erau căutați de ostași, au mers noaptea și au găsit trupul Sfântului Cvirin, ucis și aruncat în fluviu, pe care l-au îngropat cu cinste în catacomba lui Ponțian. Vreme de mai multe luni, Sfântul Marius și familia sa au stat ascunși, pentru a nu fi prinși de păgâni. După un timp, au fost prinși și întemnițați odată cu alți creștini, la porunca împăratului. 

Sfinții Marius, Marta, Audifaciu și Avacum au fost judecați de către prefectul Romei, Flavius şi de către guvernatorul Muscian. Guvernatorul căuta cu lingușiri și amenințări să-i înduplece să jertfească idolilor. Deoarece au refuzat să aducă jertfe idolilor, au fost bătuți, sfârtecați cu gheare de fier și li s-au tăiat mâinile, iar ei nu ziceau altceva decât: „Slavă Ție, Doamne Iisuse Hristoase!”.

În cele din urmă, au fost condamnați la moarte. Pentru cei trei bărbați, tăierea capului a avut loc pe calea numită Via Cornelia, iar Sfânta Marta, care îi îndemnase necontenit să rabde chinurile, a fost înecată într-un iaz de lângă Nympaheum. Trupurile noilor mucenici au fost luate de credincioasa Felicitas și au fost îngropate în țarina sa numită „Buxus” (astăzi Boccea). Acolo s-a construit mai târziu o biserică, unde s-au făcut multe minuni și vindecări creștinilor de aproape și de departe, care veneau în pelerinaj.

Astăzi, moaştele Sfinților Marius și Marta şi ale fiilor acestora Audifaciu şi Avacum sunt păstrate în mai multe biserici din Roma și Germania, iar unele fragmente sunt cinstite şi la sediul Episcopiei Ortodoxe Române a Europei de Nord din Stockholm.

*textul Sinaxarului a fost alcătuit de Preasfințitul Macarie, Episcop al românilor ortodocși din Europa de Nord

Citește despre: