Icoana aghiografică a Sfântului Dimitrie (Atena)

Iconografie

Icoana aghiografică a Sfântului Dimitrie (Atena)

    • Icoana aghiografică a Sfântului Dimitrie (Atena)
      Icoana aghiografică a Sfântului Dimitrie (Atena)

      Icoana aghiografică a Sfântului Dimitrie (Atena)

În icoana centrală, Sfântul Dimitrie este zugrăvit călare pe un cal roșcat, care stă cu picioarele ridicate deasupra împăratului păgân Maximian. Acesta din urmă zace la pământ, străpuns de sulița sfântului. Marele Mucenic Dimitrie este înveșmântat cu o tunică roșie, peste care poartă îmbrăcămintea militară.

Această icoană aghiografică a Sfântului Dimitrie Izvorâtorul de Mir a fost zugrăvită în tempera, pe lemn, în anul 1646, de Emanuil Tzanes. Icoana are dimensiunea de 91,8 x 56 cm și este expusă în Muzeul Bizantin din Atena.

În icoana centrală, Sfântul Dimitrie este zugrăvit călare pe un cal roșcat, care stă cu picioarele ridicate deasupra împăratului păgân Maximian. Acesta din urmă zace la pământ, străpuns de sulița sfântului. Marele Mucenic Dimitrie este înveșmântat cu o tunică roșie, peste care poartă îmbrăcămintea militară (armura). Peste ar­mură observăm o mantie lun­gă (himation), de nuanţe ver­zui, înnodată la nivelul umărului stâng. În picioare, sfân­tul poartă sandale specifice sol­daţilor romani.

Deasupra Sfântului Mare Mucenic Dimitrie este zugrăvit un înger, care îi așază pe cap cununa muceniciei. În partea de sus a icoanei se observă inscripția O Agios Dimitrios (Sfântul Dimitrie), iar în planul îndepărtat se observă stâncile unor munți.

Scenele marginale zugrăvite în icoană sunt: în partea stângă – Judecarea Sfântului Dimitrie de către Maximian și lupta ucenicului Nestor, iar în partea dreaptă – Martiriul Sfântului Dimitrie (scena împungerii Sfântului cu sulițele) și Înmormântarea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir.

În partea din stânga, jos, este pictat un bust al donatorului icoanei, iar în partea din dreapta, jos, se poate citi o inscripție în care se menționează numele lui (Loudovik Phoskardiou), precum și numele pictorului și anul în care a fost zugrăvită.

Icoana a fost pictată în perioada în care Emanuil Tzanes se afla în Rethymno sau în Kerkyra (Corfu), înainte de stabilirea sa la Veneția. Acest lucru face ca în icoană să fie evidente influențele artei italiene.