Acum este vremea pentru îndreptare și pocăință, nu mâine sau poimâine

Editorialiștii Bisericii

Acum este vremea pentru îndreptare și pocăință, nu mâine sau poimâine

    • femeie în biserică
      Acum este vremea pentru îndreptare și pocăință, nu mâine sau poimâine / Foto: Oana Nechifor

      Acum este vremea pentru îndreptare și pocăință, nu mâine sau poimâine / Foto: Oana Nechifor

„Acum” și „azi” sunt în mâna mea, iar „după aceasta” și „mâine” sunt în mâinile lui Dumnezeu. Chiar de ar fi în puterea mea „după aceasta” și „mâine”, ce cale de biruință și de mântuire ar fi aceasta ca întâi să doresc a fi rănit și apoi tămăduit, a face neorânduială și apoi a mă înțelepți?

Cei ce-și dau seama de viața ticăloasă ce o duc și voiesc s-o schimbe, deseori sunt biruiţi şi amăgiţi de vrăjmaşi cu această armă: „După aceasta, după aceasta”, „Mâine, mâine”, „Întâi să fac aceasta şi apoi mă voi apleca cu mai multă sârguinţă la darul lui Dumnezeu şi la viaţa spirituală; să fac azi aceasta şi mâine mă voi îndrepta”.

Frate, aceasta este cursa vrăjmaşului care a prins pe mulţi şi totdeauna prinde pe toată lumea. Cauza ei este lenevirea şi ignoranţa noastră, pentru că faţă de o astfel de cauză, de care depinde toată mântuirea sufletului nostru şi toată cinstirea lui Dumnezeu, nu luăm toată energia şi tăria noastră să zicem: „Acum, acum să duc viaţă duhovnicească, să mă pocăiesc, iar nu mâine”. „Acum” şi „azi” sunt în mâna mea, iar „după aceasta” şi „mâine” sunt în mâinile lui Dumnezeu. Chiar de ar fi în puterea mea „după aceasta” şi „mâine”, ce cale de biruinţă și de mântuire ar fi aceasta ca întâi să doresc a fi rănit şi apoi tămăduit, a face neorânduială şi apoi a mă înţelepţi?

De aceea, frate, de vrei să fugi de această amăgire şi să învingi pe vrăjmaş, leacul cel mai bun este să te supui gândurilor bune şi dumnezeieştii inspiraţii, care te cheamă la pocăinţă şi să nu zici: „Am pus un termen şi nu mă pot pocăi înainte”. Nu, fiindcă astfel de hotărâri deseori sunt greşite şi mulţi din cei ce s-au încrezut într-însele au rămas amăgiţi şi nepocăiţi din diferite pricini.

(Nicodim Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Egumenița, Galați, pp. 107-108)