Când Pictorul se lasă povestit

Prezentare de carte

Când Pictorul se lasă povestit

    • Când Pictorul se lasă povestit
      Foto: Constantin Comici

      Foto: Constantin Comici

Nu sunt un specialist. Dar pot să mă bucur de vederea unui tablou ori de lumina din icoanele unui atare talent, emoționat de limpezimea scriiturii din penel pe orizontul de șăgalnică eshatologie a Maramureșului ori, sunt câteva reproduceri în Album, de aspru apus al Sibiului sau Certeze.

În drumurile mele prin Țară dese ori descopăr oameni ale căror opere le-am admirat. Uneori îi aflu numai în volumele ori albumele ce le răsfoiesc-citesc cu drag. E cazul Albumului George Dan (Galaxia Gutenberg, 2017, 109 pg.). Editat de Adrian Veja, Albumul surprinde cele două ipostaze ale creatorului: Pictor și Iconar. Născut la 14 februarie 1957 la Otopeni, unde se formează în domeniul aparatelor de măsură și control, descoperă desenul tehnic. Sedus de o memorie a luminii descoperită în peisajul din aproapele casei, George Dan începe să își instruiască talentul la Școala Populară de Artă unde se inițiază în arta decorativă și miniaturală. Începe să fie apreciat la ...Mediaș, unde în timpul stagiului militar primește primele comenzi de pictură, reproduceri după tablouri ce se păstrau pe... timbre. Cine ar fi bănuit atunci evoluția de acum a artistului.

Ajuns în 1979 la Satu Mare găsește mediul și oamenii încurajării. Lucrează împreună cu Pavel Dobreanu la unele dintre mozaicurile reprezentative ale orașului – ucenicește – ieșind din temporalitatea zi-lumină. Îl prezintă pictorului Ion Popdan – mult mai eficient ca pedagog într-ale artelor – și reia cursurile Școlii populare de artă. Aici se întâlnește cu un alt artist local, Aurel Cordea – un excelent grafician, am constatat cu bucurie în anii trecuți vizionând o mini-expoziție – și are și prima apariție publică, cu expoziția cunoscută sub numele Catalogul de afișe. De aici începe parcursul luminos al unui penelofor (purtător de penel) extrem de talentat care își va desăvârși talentul artistic ucenicind pe lângă Florin Bârză, de la care va învăța tehnica frescei și a icoanei.

Nu sunt un specialist. Dar pot să mă bucur de vederea unui tablou ori de lumina din icoanele unui atare talent, emoționat de limpezimea scriiturii din penel pe orizontul de șăgalnică eshatologie a Maramureșului ori, sunt câteva reproduceri în Album, de aspru apus al Sibiului sau Certeze.. Desigur ne sunt sprijin în descifrarea artei lui George Dan scriitura lui și Alexandru Zotta – Împlinirea unui drum artistic (pp. 2-9) și George Vulturescu – Pictura lui George Dan (pp.10-11). Ioan Nistor – cu textul Lirismul culorilor (pp. 12-14)  deschide „secția” din Album intitulată Pictură de șevalet (pp. 16-61) în vreme ce un text amplu – Pictura bisericească și rostul ei în viața bisericească – semnat de Profesorii Corina și Cristian Chindiș (pp. 63-75) – prefațează secțiunea Icoane pe lemn (pp. 77-107). Un text omagial – Argument, semnat de Roman Dumitru, protopop greco-catolic de Satu Mare (p. 76) – face de înțeles cum icoana unește. O ultimă notiță, Activitatea plastică (p.108) aduce amănuntele unei vieți artistice de excepție la îndemâna noastră. Dincolo de toate, Albumul George Dan e de privit și bucurat.

 

Sursa: tribuna.ro

Citește despre: