Cele două feluri de post

Cuvinte duhovnicești

Cele două feluri de post

    • Cele două feluri de post
      Foto: Ștefan Cojocariu

      Foto: Ștefan Cojocariu

Postul nu este de un singur fel. El este de două feluri: post trupesc și post duhovnicesc.

Postul nu este de un singur fel. El este de două feluri: post trupesc, când cineva postește să nu mănânce mult, să nu bea mult și se înfrânează de anumite mâncăruri: de carne, de brânză, de ouă, de lapte, de untdelemn și de altele. Și când cineva se înfrânează cu curăție trupească. Cei căsătoriți trebuie să ducă viață curată și cinstită. Acesta-i post trupesc.

Iar postul duhovnicesc este mult mai înalt decât cel trupesc. Pentru că nu ajută nimic postul trupesc fără cel duhovnicesc. Și diavolii postesc și niciodată nu mănâncă, nici nu beau, dar tot diavoli sunt. Nici nu se însoară, nici nu se mărită, dar tot diavoli sunt, pentru că au inima înaltă, plină de mândrie înaintea lui Dumnezeu. Și Solomon zice: necurat este înaintea Domnului tot cel înalt cu inima și viclean, așa cum sunt diavolii.

Deci, postul duhovnicesc este acesta: să postim și cu limba, să postim și cu ochii. Limba să nu vorbească minciuni, nedreptăți și cuvinte putrede și stricăcioase; ochii să nu privească cele spre sminteală; urechea să se înfrâneze de a auzi cântece lumești și de alte feluri; mâna să postească, să nu iscălească zapise nedrepte sau pâră, sau să fure ceva, sau să bată pe cineva, sau să facă altă nedreptate cu mâna. Piciorul, și el trebuie să postească. Să nu mergem acolo unde sunt păcate, să nu ne ducă la răutăți și la fărădelegi.

Mintea, trebuie și ea să postească postul cel mai mare. Postul ei este să nu primească gânduri spurcate, gânduri rele, gânduri de ură pe cineva și toate gândurile care duc la păcat. Toate organele noastre să postească de la cele rele, și atunci și postul nostru de a bea și a mânca este de mare folos. Cine unește postul acesta duhovnicesc cu cel trupesc, ajunge, cum arată Sfântul Isidor Pelusiotul, icoană a toată filosofia.

(Îndrumări duhovnicești pentru vremelnicie și veșnicieO sinteză a gândirii Părintelui Cleopa în 1670 de capete, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2004, pp. 206-207)

Citește despre: